کودکان مادران چاق درمعرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2هستند

 17 فوریه 2015- بر اساس گزارش مطالعه ی گسترده ای که در اروپا انجام گردید، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2، سکته ی مغزی و بیماری قلبی در کودکان متولد شده از مادران چاق بیشتر است.

 محققان دانشگاه  Edinburgh، دانشگاه Helsinkiو شورای ملی تحقیقات ایتالیا بر لزوم اجرای برنامه های فوری برای جلوگیری از چاقی در دختران و زنان جوان تاکید کردند و به منظور حفظ سلامت  کودکان آنها در آینده، خواستار در دسترس بودن متخصصان تغذیه و روانشناسان برای زنان قبل و در طول دوره ی بارداری شدند.

محققان دانشگاه هلسینکی با جمع آوری اطلاعات از 13 فرد از زمان تولد آنها در دهه ی 30 و 40 میلادی تاکنون به این  نتایج دست یافتند.

آنها به ارزیابی دیابت نوع 2، سکته ی مغزی و بیماری قلبی پرداختند ومتوجه شدند ابتلا به این بیماریها درافرادیکه  مادرانی  با اضافه  وزن یا چاق داشتند، بیشتر است.

یک رژیم غذایی سالم توسط محققان دانشگاه ادینبورگ ارائه گردید. محققان دریافتند درمیان مادرانی که چاق هستند استفاده از رژیم های مملو از چربیهای اشباع، فاقد ویتامین کافی و مواد معدنی در طول بارداری بسیارشایع است. آنها ابراز می کنند که این نوع رژیم غذایی سبب تضعیف جفت شده و سبب می شود جفت نتواند از جنین در برابر هورمون استرس (کورتیزول) محافظت کند، به دلیل کاهش رشد جنین، این فرزندان در دوران بلوغ با اختلالات خلقی بیشتری روبرو می شوند.

پرفسور Reynoldsو پرفسور Holmesاز دانشگاه ادینبورگ می گویند: دو پیام بسیار مهم به زنان  باردار این است که آنها  باید درطی دوران بارداری از رژیم غذایی سالمی تبعیت کرده و شیوه ی زندگی خود را تصحیح کنند. پس از تولد، زنان نیاز به حمایت برای طراحی الگوی تغذیه ای سالم و ورزش برای خود وخانواده اشان دارند. زنانی که دچار اضافه وزن هستند یا چاق می باشند نیاز به حمایت و دسترسی به خدماتی دارند که به آنها درکاهش وزن کمک می کند تا قبل از تصمیم به بارداری مجدد به وزن ایده آل خود برسند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/feb/children-of-obese-mothers-have-increased-type-2-diabetes-risk-99631202.html